Clicky
021-44107578
شماره تماس
info@vandadflange.com
ایمیل پشتیبانی
تهران، بلوار فردوس، خیابان ورزی شمالی پلاک 30
دفتر مرکزی
لوگوی فلنج ونداد پترو

ونداد پترو ساحل

سازنده فلنج صنعتی به روش فورج گرم

کنترل ولو Control Valve

کنترل ولو Control Valve

دارای سه قسمت مهم هستند:

بدنه (Body): بدنه قسمتی از شیر است که مایع و یا گاز از آن عبور می کند و از نشیمنگاه بندآور (Disc) و ساقه(stem) تشکیل شده است. بنابراین می توان گفت که کار بدنه کنترل کردن جریان ، فشار و دما در اثر نیرویی است که قسمت محرک شیر به وارد میکند.

محرک (Actuator):
محرک آن قسمت از کنترل ولو Control Valve است که فرمان های دریافتی را به صورت انرژی مکانیکی در اورده و باعث باز و بسته شدن ولو می شود.

Positioner: این قسمت ضمن ایجاد عمل تقویت فلو مقدار دقیق باز و بسته شدن ولو را تنظیم می­کند.​

اصطلاحات رایج در کنترل ولو Control Valve

Actuator
قسمتی از شیر که به وسیله جریان الکتریکی یا فشار سیال به عضو مسدود کننده شیر نیرو و حرکت اعمال می­کند. هدف اکچویتور کنترل ولو Control Valve تامین نیرو محرکه لازم برای به کار انداختن مکانیزم ولو می­باشد. اکچویتورها به انواع مختلفی مانند اکچویتورهای نیوماتیکی، هیدرولیکی، الکتریکی و دستی تقسیم بندی می­شوند.

Air Set
نام دیگر Air Set اصطلاح Supply Pressure Regulator می­باشد و وسیله­ای است که جهت کاهش فشار واحد جهت استفاده در positioner و دیگر وسایل کنترل استفاده می­شود. معمولا فشار حدود 20-35 psi می­باشد.

AV
ضریب جریان شیر در سیستم بین المللی SI

ANSI Class
معرف و نمایشگر میزان تحمل شیر در اثر فشار سیال می باشد. برای این منظور جداولی توسط انجمن مهندسی مکانیک امریکا برای هر آلیاژ تهیه شده که در آن جداول حداکثر فشاری که شیر می تواند در هر دمای بخصوص تحمل نماید، درج شده است. معمولا از کلمه class و یک عدد جهت نمایش ANSI Class استفاده می شود.

Body:
بدنه شیر اصلی ترین قسمتی از شیر است که تحت فشار می­باشد. این قسمت شامل اتصالات به لوله (connecting end) و مسیر جریان می­باشد. این قسمت همچنین محل لازم برای seat و plug را فراهم می آورد.
Bonnet:
قسمتی از شیر است که میله شیر (stem) در آن حرکت می­کند و به عنوان یک هدایت کننده (Guid) برای میله شیر می­باشد. همچنین Bonnet در برگیرنده جعبه آیینه و آببند می­باشد. Bonnet یا ساقه شیر می­تواند یکپارچه، پیچی یا فلنجی باشد.

Booster:
تقویت کننده، یک رله ی پنوماتیک است که جهت کاهش تأخیر زمانی (time leg) در مدارهای پنوماتیک به وسیله تولید سیگنال های خروجی حجم بالا و یا فشار بالا استفاده می­شود. از این وسیله می­توان به عنوان تقویت­کننده حجم (volume booster) و یا تقویت کننده فشار استفاده کرد.


Cage:
عضوی سیلندر مانند تو خالی است که قسمتی از تریم شیر محسوب می­گردد. از این عضو می­توان به عنوان یک هدایت کننده جهت هدایت بندآور بر روی نشیمنگاه استفاده نمود. در بعضی از شیرها cage ممکن است دارای حفره­ای با اشکال مختلف باشد که خصوصیات جریانی کنترل ولو Control Valve را تعیین می­کند. همچنین cageمی­تواند به عنوان کاهنده سر و صدا و نیز به عنوان یک وسیله ضد کاویتاسیون استفاده شود.

 

Image preview